Na de hogy is nézne ki ha csak panaszos szóáradattal ömleszteném el az állami oktatás apadó tengerét, következzen hát az alternatíva! Van itt kérem Waldorf, Rogers, Montessori és demokratikus iskola, ahol a gyerek dönti el mit tanul. Lehet válogatni, hova küldjük a gyerkőcöket. Ki hitte volna, hogy eleink már a 20-as években derekasan küzdöttek azért, hogy az oktatás inkább a gyerekekről szóljon, mint a teljesítményről, és ezek az alternatív iskolák manapság egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Akit az egyes módszerek részletesebben is érdekelnek, keressen rá, szerintem érdemes többet olvasni róluk.
Waldorf-módszer
Rudolf Steiner (1861-1925), az antropozófia megalkotója szerint a kisgyermek spontán utánzás alapján, öntudatlanul másolja le sorstársai és a felnőttek életét. Szemlélődik, tapasztal és cselekszik, ezért a csoport korösszetétele és a nevelő személye, kisugárzása és cselekedete nagyon fontos. A Waldorf óvodákban például minden munkát - az öltöztetéstől a takarításig - az óvónő végez, amivel inspirálja és bevonja a kicsiket, a csoportot pedig vegyes életkorú gyerekek alkotják. A napi program szerves része a ritmikus játék, az euritmia. Ma Magyarországon 25 ilyen intézmény működik, a világon nagyjából 1000. Nálunk talán a legismertebb az Óbudai Waldorf Iskola.
Rogers-módszer
Carl Rogers (1902-1987) amerikai pszichológus óvodája a gyerekek ötletei szerint indított projektek alapján szervezi meg a csoport életét, és azon az elven olvasztja bele tevékenységébe témától függően a kézműves foglalkozásokat, drámás játékokat, éneket, táncot, versírást, mesélést és tornát, hogy a gyerekek játszva tudnak a leginkább tanulni, méghozzá úgy, hogy azt csinálják, ami érdekli is őket. Több információt itt találsz.
Montessori módszer
A Montessori-módszer a gyermekben meglévő képességek kibontakozását segíti elő úgy, hogy olyan inspiráló környezetet teremt, ahol a kisgyermek maga fedezheti fel képességeit és ahol a pedagógus a háttérben marad, mint egy biztos kellék, akihez bármikor fordulhat, ha szüksége van rá. A gyerekek teljesítményét a saját előző teljesítményéhez mérik, ahol nem az eredmény a fontos, hanem az igyekezet. Ahogy a Waldorf óvodákban, úgy itt is vegyes életkorúak a csoportok. Ajánlom még a következő filmet, ami az ő munkásságáról szól: Maria Montessori - Egy élet a gyermekekért.
Demokratikus iskolák
A demokratikus iskolák őse az angliai Summerhill iskola, ahol tanár és diák egyenlő jogokkal bír, és - bentlakásos intézményről lévén szó – olyan életközösséget alkotnak, ahol a gyerekeknek is van szavuk a tananyag és a tanítás kérdéseiben, ill. a szabályok meghozatalában. Nincs kötelező óra, nincs vizsga, viszont ami érdekli a diákokat, abban nagyon erős a tanárok támogatása. Jelenleg a világ 30 országában összesen 200 ilyen iskola működik, főként az USA-ban és Izraelben.
Befejezésül itt egy videó a summerhilli suliról, van benne imádnivaló angol akcentus, egy jó nagy Toyota reklám, professzionális ceruzahegyezés, Drakula, Hook, de hogy ezt meg kell nézni mindenkinek, az tuti! Itt van a komplett film. Igazi dráma, tényleg. Nézzétek meg!
Utolsó kommentek